Vinstjakten i skolan måste stoppas

I dag, tisdag, besöker jag Eskilstuna för att träffa LO-medlemmar och andra Eskilstunabor för att diskutera viktiga samhällsfrågor. Jag är liksom många med mig bestört över resultatet i det amerikanska valet. Vi måste nu göra allt i vår makt för att bli bättre på att förstå den oro som många även i Sverige känner över jobben och välfärden. Jag vet att vinstjakten inom till exempel äldreomsorg och skola är en sådan fråga.

Publicerad i Eskilstuna-Kuriren 15 november 2016

Nyligen presenterade Ilmar Reepalu sin utredning om vinst i välfärden. En viktig utredning som jag kommer att diskutera i dag under mitt besök i Eskilstuna. För nu måste vi äntligen sätta stopp för en ordning där skattepengar avsedda för äldreomsorg och skola istället hamnar i fickorna på riskkapitalister.

Samtidigt får vi inte fastna i en debatt som enbart handlar om procentsatser. Frågan är mycket större än så. I Sverige har skola, vård och omsorg privatiserats mer än i något annat jämförbart land. Vi är extrema.

Särskilt dramatisk har utvecklingen varit inom skolan. Sverige är nu i praktiken ensamt i världen om att låta skattefinansierade skolor drivas i vinstsyfte. Om det är effektivt med vinstintressen i skolan, varför är vi då ensamma om det?

Inte heller borgerliga partier i andra länder är beredda att gå så långt. Och det är inte så konstigt. I takt med avregleringarna har svensk skola hamnat i fritt fall.

Enligt PISA-undersökningarna sjönk Sverige mellan år 2000 och 2012 från en topplacering till den sämre halvan av OECD-länderna, både när det gäller likvärdighet och resultat. Företag försöker öka sina vinster genom att locka till sig de "lättaste" eleverna och spara på personal, lokaler och utrustning. Om man berättar utomlands hur vi dessutom låter riskkapitalbolag köra barns skolor i konkurs skakar de flesta på huvudet.

För tre år sedan presenterade LO en modell för vinstbegränsning. Det är en modell vi fortfarande tror på, men vi är vi öppna för att också diskutera andra förslag.

När det gäller skolan bör ett totalstopp för vinstintressen övervägas. Skolan är en myndighetsuppgift. Vem skulle komma på idén att låta domstol, polis eller försvar drivas i privat vinstsyfte? Ett vinststopp utesluter inte vare sig valfrihet eller friskolor. Det gör det inte i andra länder, så varför skulle det göra det i Sverige?

Krisen i svensk skola får återverkningar på hela samhället. Det finns dessutom en folklig majoritet mot vinstintressen i välfärden, även bland borgerliga väljare. Så låt Ilmar Reepalus utredning bli en början. Vi måste vända utvecklingen, det är allvar nu

Vi betalar skattepengar för att de ska gå till vår gemensamma välfärd. Då ska pengarna också gå dit, inte till privata vinster.

Therese Guovelin, Förste vice ordförande LO