Fråga facket Fråga facket

Yrkesprogrammen har slaktats i marknadsskolan

Marknadsskolan har fått härja fritt och tillåtits tränga undan yrkesprogrammen. Att undervisa med begagnade läroböcker är mer lönsamt än att göra det med skogsmaskiner. Välj elevernas intressen framför skolkoncernernas vinster och få en välfungerande arbetsmarknad på köpet. Det borde vara ett enkelt val, skriver LO:s Elsa Alm.


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Publicerad i Expressen 5 april 2022

Ungdomar drabbades hårt, ekonomiskt och socialt av pandemin, men redan innan dess var ungdomsarbetslösheten och tröskeln till en trygg anställning för hög. En anledning till det är att marknadsskolan fått härja fritt och tränga undan yrkesprogrammen. Samtidigt skriker näringslivet efter yrkesutbildad arbetskraft. Det är dags att ta tillbaka kontrollen över skolan.
150 000 ungdomar i Sverige saknar jobb eller studier att gå till. I ett sådant läge är det galet att inte satsa på att få en yrkesutbildad arbetskraft som kan ta de lediga jobb som finns utan satsa på marknadsexperiment som vi vet både kostar pengar och ger dåligt resultat. För att tillgodose arbetsmarknadens behov och ge fler unga chansen till jobb så behöver vi omedelbart stoppa vinstuttagen ur skolan.

Billiga program ökar lönsamheten
Lönsamhetshungern gör att friskolor satsar på så billiga program som möjligt genom att plocka russinen ur kakan. Ett tydligt exempel är våra lantbruksgymnasier där det är kostsamt att ha utbildning i stora skogsmaskiner och lära ungdomar hantera dessa. Lantbruket och svenskt skogsbruk behöver ny arbetskraft samtidigt som vinstdrivande skolor tillåts att slakta utbildningarna. Det gör de till exempel genom att satsa på smådjursinriktning utan att ta ansvar för helheten i utbildningen.

Vad tror du är mest lönsamt, att undervisa med begagnade läroböcker eller med stora skogsmaskiner? En utbildad kompetent lärare eller en obehörig? Kvar står kommunen med resterna att finansiera och eleverna får ett antal skämtskolor att välja mellan. Marknadsstyrningen har allt för länge tillåtits strypa våra yrkesprogram, som idag är färre och med ett svikande antal elever. Och det har lett till att skolorna fuskar med det allra mest grundläggande, de yrkeskunskaper som behövs i yrkesprogrammen. I en rapport på uppdrag av Trä och möbelföretagen, i år konstaterar man också att varannan ung pressas av vuxna att välja bort yrkesprogram. Varför har tilliten till yrkesprogrammen sjunkit så lågt?

Förstör arbetsmarknaden
Färre elever söker sig till yrkesutbildningar i dag för att de inte längre ger behörighet till högskolan och för att skolorna blivit betydligt sämre. Samtidigt skriker näringslivet och industrin efter en yrkesutbildad arbetskraft som inte finns.
Jag blir arg när jag tänker på hur marknadsskolan sätter käppar i hjulen och förstör för vår arbetsmarknad. Och när jag hör om alla vinstuttag som Thorengruppen, som nyligen satsade sitt överskott på 250 miljoner att bygga en innebandy-arena. För tidningen Elektrikern berättar en el-lärare i en skola som drivs av koncernen att han inte fick lov att köpa in läromedelsböcker till sina elever och att de endast hade en enda el-central och bristande praktikplatser. – När jag rättade deras teoriprov så var jag nära gråten. Jag mäktade inte med att ge dem F och sabba hela deras framtid, det är ju inte deras fel, det är ju skolans fel som inte gett dem rätt förutsättningar, sade läraren Håkan Johansson till tidningen
Good for you Thorengruppen – bad news för eleverna!

Lägg fram förslag om vinstförbud
Om S menar allvar med att ta tillbaka kontrollen över välfärden bör man lägga fram ett förslag om vinstförbud i riksdagen. Och de borgerliga partier som länge haft vinstskolan som sin käpphäst bör i stället lyssna på näringslivets behov efter arbetskraft. Välj elevernas intressen framför skolkoncernernas vinster och få en välfungerande arbetsmarknad på köpet. Det borde vara ett enkelt val.

Elsa Alm, LOs ungsekreterare