Rehabiliteringskedjan
Under de två senaste mandatperioderna har det skett stora förändringar på
sjukförsäkringens område. Sommaren 2008 infördes den så kallade
rehabiliteringskedjan. I praktiken har denna inneburit sänkta
ersättningsnivåer, snäva tidsgränser och ökad risk för att gå miste om sin
ersättning och utförsäkras trots att man inte fått chansen till en rimlig
rehabilitering. Diskussionerna om sjukförsäkringens utformning har stundtals
förts med hög ljudvolym. Motsättningarna har varit stora och skillnaden i
perspektiv betydande.
Vad tycker folket?
Grunderna för den nya sjukförsäkringen ifrågasattes redan från början. Inte
minst var ett flertal tunga remissinstanser kritiska till bristen på effektiva
rehabiliteringsinsatser parat med de snäva tidgränserna och det hårdare och
fyrkantigare regelverket. Många menade att rättssäkerheten riskerar att komma i
kläm.
Nu har det gått sex år sedan den moderatledda regeringen, tvärtemot
remissinstansernas rekommendationer och de fackliga organisationernas
uppfattningar, drev igenom sin sjukförsäkringsreform. Man kan därför fråga sig
om systemet "satt sig"? Har folk accepterat grunderna i Alliansens
sjukförsäkring? Har kritiken svalnat?
För att besvara dessa frågor har LO beställt en undersökning från Novus
Opinion. Undersökningen genomfördes i början av 2014 och riktades till 1000
personer representativa för svenska folket i åldrarna 18 till 74 år. När vi
närmare granskar och analyserar svaren växer en både intressant och tänkvärd
bild fram. Det visar sig nämligen att kritiken mot sjukförsäkringen, så som den
formulerades 2008, i princip kvarstår.
- Det är betydligt fler (44 procent) av
samtliga svarande som säger att deras syn på regeringen påverkats negativt av
de nya sjukreglerna jämfört med de som blivit mer positiva (9 procent). Här är
medlemmar i TCO-förbunden ungefär lika kritiska som LO-förbundens medlemmar,
d.v.s. det är 53-54 procent av dem som blivit mer negativt inställda till
regeringen på grund av de nya sjukreglerna, medan 3-8 procent blivit mer positiva. Även bland akademikerna i SACO
är det fler (38 procent) som påverkats negativit i sin syn på regeringen
jämfört med de som blivit mer positiva (12 procent).
- Den grupp som blivit mest negativt
inställd till regeringen till följd av sjukförsäkringsreformen är de som själva
varit sjukskrivna någon gång under det senaste året. Av dem är det 61 procent
som påverkats negativt, jämfört med 41 procent bland dem som inte varit
sjukskrivna det senaste året. Ser man på frågan ur ett geografiskt perspektiv
så har regeringen tappat mest i anseende på grund av sjukförsäkringen i Norrland, Mellan- och i
Västsverige. Även om kritiken fortfarande överväger också i Småland, Sydsverige
och i Stockholm är den inte lika stark där som i övriga delar av
landet.
- Kvinnor är i sina svar genomgående mer
kritiskt inställda till regeringens sjukförsäkringsreform jämfört med män. Det
gäller i alla de frågor där vi kan notera någon form av könsskillnad i
svarsmönstret.
- När det gäller frågan om man känner
förtroende för att få en rättssäker behandling av Försäkringskassan om man blir
sjukskriven märks stora skillnader mellan dem som är sjukskrivna eller har
sjukersättning och dem som inte har någon ersättning från sjukförsäkringen. Av
de som har sjukpenning/sjukersättning svarade en majoritet (53 procent) att de
inte tror de får en rättssäker behandling av Försäkringskassan medan
motsvarande siffra för dem som inte får ersättning från FK ligger på 45
procent. Hur dessa siffror ska tolkas tål att fundera över.
- Ser vi till de frågor som är kopplade till
de olika tidsgränserna är bilden mycket tydlig. Ungefär 85 procent av samtliga tillfrågade tycker
inte det är rimligt att man ska kunna bli av med sin ersättning från sjukförsäkringen, trots att man inte
blivit friskare, bara för att man
passerar en politiskt beslutad tidsgräns.
- Minst skillnad finns det när det gäller
sexmånadersgränsen, där 44 procent anser att det är felaktigt att en sjukskrivning ska avslutas efter sex månader "om
den sjukskrivne kan ta ett på
arbetsmarknaden normalt förekommande arbete, såvida det inte är oskäligt". Här anser 42 procent däremot att
det är rätt att gå miste om sin ersättning. Anmärkningsvärt är dock att de med
sjukpenning/sjukersättning är betydligt
mer kritiskt inställda (61 procent) till att dra in ersättningen från sjukförsäkringen under de beskrivna
förutsättningarna. När det gäller denna frågeställning kan man dessutom misstänka att själva formuleringen av
frågan ställt till med
tolkningsproblem, inte minst som begreppet "oskäligt" här är en juridik term
och inte bör tolkas på samma sätt som i
vardagsspråket.
- Tydligast utslag blir det för frågan:
"Sjukpenningen kan sänkas för den som är sjukskriven i mer än ett år, från 80 procent av SGI till 75 procent.
Tycker du det är rätt eller fel?" Här
svarar 73 procent av samtliga att de tycker det är fel. Här tycks kritiken vara massiv, oavsett facklig tillhörighet
eller kön.
- Av samtliga svarande uppger ungefär 60
procent att de inte skulle klara sig eller inte vet om de skulle klara sig ekonomiskt vid en
långtidssjukskrivning. För gruppen över inkomsttaket ligger motsvarande siffra på 55 procent. En klar majoritet
av samtliga tror inte eller tvivlar
alltså på om de skulle klara sig ekonomiskt om de blev långtidssjukskrivna (d.v.s. längre än tre månader).
Denna oro är förmodligen en av de främsta drivkrafterna bakom tillväxten av kompletterande ersättningar
från privata eller kollektivavtalade
försäkringar. Frågan är om vi går mot en splittrad grundtrygghetsmodell eller om vi kan lyckas hålla
ihop sjukförsäkringen så att den förblir en inkomsttrygghet för alla, oavsett om vi är låg- eller
höginkomsttagare?
När vi summerar svaren och försöker skapa oss en sammanhållen helhetsbild är
det inte någon ljus bild som växer fram. Trots att det gått sex år sedan
regeringen införde sin rehabiliteringskedja är det förbluffande många, också
långt in i tjänstemanna- och akademikerleden, som är djupt kritiska till de nya
sjukreglerna. Helt uppenbart behövs det en grundlig reparation av
sjukförsäkringen om vi ska kunna återställs den legitimitetsbrist och det
förtroendetapp som de senaste årens experimentpolitik orsakat. Vi återkommer
dock till denna problematik i slutet av denna rapport. Men först behövs en
kort bakgrundsbeskrivning innan vi går in på själva opinionsundersökningen.
Rapporten Bristande tilltro - svenska
folket om sjukförsäkringen (pdf)