Sammanfattning
- LO anser att det är rimligt att även
kommunala verksamheter inbegrips i kommunernas program för mål och riktlinjer
som tidigare införts för privata aktorer. Men LO vill betona vikten av att
dessa riktlinjer inte utgår från ett konkurrens- eller näringslivsperspektiv,
så som begreppet konkurrensneutralitet antyder, utan tar avstamp i mål och
kunskap som genererar god välfärd för brukare, elever och patienter.
- LO anser att det bör finnas utrymme för
att tillsatta styrelseledamoter i kommunala aktiebolag med annan bakgrund än
partipolitisk. Det är redan idag möjligt och LO ställer sig tveksamt till
förslaget att göra det möjligt nominera sådana styrelseledamoter med ett mindre
omfattande politiskt stöd i fullmäktige än vad som krävs idag.
- LO är kritiskt till att införa en
målsättningsstadga om konkurrensneutralitet i kommunallagen. Även om stadgan
inte är en rättsligt bindande princip, riskerar en sådan bestämmelse att skapa
en uppfattning bland kommuner och landsting om tvingande bestämmelser om att
anpassa kommunala kärnkompetensområden efter det privata näringslivets
intressen snarare än politiska målsättningar och medborgarnas behov.
- LO stödjer utredningens förslag om att
göra laglighetsprovning av kommunala beslut möjligt för fler aktörer än idag,
inte minst ideella organisationer. Däremot bör lagstiftaren överväga
konsekvenserna av att öppna upp för juridiska personer som inte äger
fastigheter (exempelvis riskkapitalbolag inom valfärdssektorn) att kunna göra
laglighetsprovningar av kommunala beslut.
- LO ställer sig bakom utredningens förslag
att skärpa reglerna för verkställighet av kommunala beslut, med bakgrund i
möjligheten att förhindra bland annat "avknoppningar" av kommunala
verksamheter.
- LO stödjer utredningens resonemang och
förslag för att starka den kommunala revisionen.
LOs yttrande över
En kommunallag for framtiden SOU 2015:24 (pdf)