Hoppa till innehållSammanfattning
- LO är i grunden positiv till utredningens förslag om att försäkrad som är
behovsanställd ska få sin arbetsförmåga bedömd mot behovsanställningen om det
kan antas att hen skulle ha arbetat om hen inte hade varit sjuk. Det förslag
utredningen för fram är ett viktigt steg i rätt riktning. LO tillstyrker därför
förslaget. LO anser dock att det finns anledning att tidsramen för hur länge
bedömningen av arbetsförmågan ska göras mot behovsanställningen bör vara 180
dagar istället föreslagna 90 dagar.
- LO anser att det finns anledning att fortsatt se över och ta fram förslag
angående hur försäkringsskyddet vid sjukdom ska kunna stärkas för dem med
tidsbegränsade anställningar som faller utanför utredningens definition av
behovsanställda, vilket exempelvis gäller en del av dem med
vikariatsanställning.
- LO tillstyrker utredningens förslag om att sjukpenning för den som får
arbetsförmågan bedömd mot sin behovsanställning ska lämnas utan hänsyn till den
begränsning av beloppet som gäller för arbetslösa.
- LO tillstyrker utredningens förslag om att införa en särskild bestämmelse i
socialförsäkringsbalken som innebär att Försäkringskassan ska kunna bevilja
partiell sjukpenning utifrån en annan förläggning av arbetstiden än att denna
minskas i samma omfattning varje dag om förläggningen inte försämrar
möjligheterna till återgång i arbete. Försäkringskassan bör samverka om
arbetstidens förläggning med den försäkrade, sjukskrivande läkare och den
försäkrades arbetsgivare.
- LO tillstyrker förslaget om att när den försäkrade som vill pröva att
arbeta i begränsad utsträckning trots hel sjukskrivning bör Försäkringskassan
samverka med arbetsgivaren och sjukskrivande läkare i syfte att ta tillvara på
den försäkrades arbetsförmåga och på sikt underlätta dennes återgång i arbete.
Försäkringskassan bör utifrån denna samverkan utreda möjligheten till partiell
sjukpenning med en annan arbetstidsförläggning än att arbetstiden minskas varje
dag med lika mycket.
- LO anser att regeringen kontinuerligt bör följa upp och analysera hur
Försäkringskassan tillämpar lagstiftningen rörande dem med tidsbegränsade,
korta, osäkra och atypiska anställningar och vid behov förtydliga
lagstiftningen i syfte att stärka försäkringsskyddet för dessa grupper.