Hoppa till innehållSammanfattning av LOs synpunkter
- LO välkomnar att den eftersatta svenska transportinfrastrukturen ges mer resurser.
- LO konstaterar att de föreslagna medlen till underhållet och utbyggnaden av järnvägen är tillräckliga. Det är olyckligt att de ökade resurserna till underhållet tränger undan medel till nödvändig utveckling av infrastrukturen. Detta drabbar den regionala dynamiken negativt och försvårar uppfyllanden av klimatmålen.
- Roten till många av transportinfrastrukturens problem är Trafikverkets låga kapacitet att utföra sina kärnuppdrag under rimlig kostnadskontroll och enligt tidsplan.
- LO anser att en förhöjd ambitionsnivå för såväl underhåll som investeringar kräver en större reformering av Trafikverkets organisation. Därför bör en stor andel av underhållet förläggas till myndigheten i egen regi (se SOU 2020:18 - Framtidens järnvägsunderhåll för förslag om genomförande).
- LO föreslår att Trafikverket tillsammans med departementet tar fram vägledning över när oentlig upphandling är lämpligt jämfört med att utföra i egen regi (en så-kallad ”make-or-buy” guide enligt brittisk förlaga). Detta kräver att parterna identifierar och tar ställning till vilka förmågor som Trafikverket ska utveckla på sikt.
- LO anser att de stora besparingar i Trafikverkets myndighetsanslag som antogs i BP26 äventyrar målen i den nya Nationella planen innan den ens har sjösatts. Besparingarna bör dras tillbaka omgående.
- LO avstyrker samtliga förslag gällande oentlig-privatsamverkan. Förslagen kommer öka komplexiteten i Trafikverkets uppdrag och riskerar att leda till att den färdigställda infrastrukturen undernyttjas.