Hoppa till innehållSammanfattning
- LO utgångspunkt är att föräldraförsäkringen bör individualiseras, det vill
säga att föräldrar ska tilldelas lika många föräldrapenningdagar som de enskilt
förfogar över.
- LO anser att, trots att utredningen inte föreslår en individualisering, att
förslagen i betänkandet är väl grundade och bidrar till en välbehövlig
reformering av föräldraförsäkringen, inte minst vad gäller åldersgränser och
fler reserverade dagar.
- LO ser positivt på utredningens förslag om nya åldersgränser; en skarp
treårsgräns och därefter årligt tilldelade ersättningsdagar fram till det år då
föräldrapenning inte längre utbetalas.
- Däremot har LO vissa invändningar mot utredningens förslag om den bortre
åldersgränsen (tio år) för föräldrapenning. Organisationen anser att åtta år,
som tidigare gällde i föräldraförsäkringen, är en mer lämplig åldersgräns.
- LO anser att det är av stor vikt att de föreslagna reformerna realiseras
inom en snar framtid. LO stödjer därför utredningens förslag om att 130 dagar
ska reserveras för vardera föräldern fram till barnets tredje levnadsår. En
lägre åldersgräns i kombination med fler reserverade dagar ger en tydlig signal
och skapar ett konkret behov av att män tar ut föräldrapenning och att de tar
ut den tidigare i barnets liv än vad som är fallet idag.
- LO anser att förslaget om möjlighet att lämna över dagar till andra än
vårdnadshavarna, sett till dess utformning och omfattning i dagsläget, är
rimligt, men anser ändå att det finns frågor som bör diskuteras och analyseras
ytterligare i samband med en sådan principiell förändring som den nya rätten
innebär.
- LO anser inte att föräldraledighetslagens regelverk och funktionssätt är
färdigutredd. Utredningen har haft för lite tid för att gå på djupet med analys
och förslag.
- LO anser att socialdepartementet bör få i uppdrag att komma med en
fördjupad analys av föräldraledighetslagens regelverk, funktionssätt och
effekter för olika grupper på arbetsmarknaden.
- LO står bakom utredningens förslag om att avskaffa lägstanivåersättningen i
föräldraförsäkringen och istället utöka antalet dagar på sjukpenningsgrundad
nivå.
- LO stöder förslaget om undantag från huvudregeln om hälftendelning av
föräldrapenningen om den ena föräldern avtjänar varaktigt fängelsestraff. LO
anser också att det finns ytterligare situationer där lagstiftaren bör överväga
undantag.
- LO har invändningar mot att de tio tillfälliga föräldrapenningdagarna i
samband med barns födelse eller adoption tas bort.
- LO stödjer utredningens förslag att ta bort den särskilda beräkningsgrunden
som ger ett förlängt skydd för föräldrapenning vid ny graviditet eller adoption
(den så kallade snabbhetspremien).
- LO stödjer förslaget att rätten till graviditetspenning ändras på så sätt
att den kan lämnas fram till och med dagen för beräknad förlossning.
- LO anser att graviditetspenningens utformning bör utredas i särskild
ordning.
- LO stödjer utredningens bedömning att även regelverket för den tillfälliga
föräldrapenningen är i behov av en översyn liknande den som gjorts av
föräldraförsäkringen.
- LO stödjer utredningens förslag att inkomsttaket vid beräkning av SGI vid
beräkning av graviditetspenning och vid tillfällig föräldrapenning ska höjas
från 7,5 till 8 prisbasbelopp.
- LO anser att de reformer som Utredningen för en modern föräldraförsäkring
presenterar måste ses och implementeras i samspel med seriösa satsningar på att
höja kvaliteten i förskolan.