Hoppa till innehållSammanfattning
- LO menar att det är av stor vikt att
byggandet av höghastighetsjärnväg
resursmässigt inte tränger undan satsningar på förbättrad regionaltrafik, godstrafik, eller underhåll av nuvarande stambanor.
- Utifrån internationella erfarenheter är
det svårt att dra slutsatser som är relevanta för Sverige. Inget land har byggt
och öppnat höghastighetsbanor på en helt avreglerad järnvägsmarknad
på motsvarande sätt. Detta gör det svenska projektet ensamt i sitt slag och
därmed svårt att förutsäga.
- Staten måste ha ett stort inflytande över
höghastighetsjärnvägens utnyttjande men
också över dess finansiering. Det gör att så kallade OPS-lösningar blir mindre attraktiva. Att sälja
statliga tillgångar endast av
finansieringsskäl framstår inte heller som en rimlig lösning.
- Vad höghastighetstågen får för effekt på
resandet i framtiden är i dagsläget osäkert och det saknas i rapporten
konsekvensanalyser på viktiga områden, så som byggnation, drift och underhåll.
- Höghastighetsjärnväg kan vara en viktig
satsning för att frigöra kapacitet för både gods och regionaltrafik i den idag
befintliga järnvägsstrukturen. Men det är också viktigt av regionalpolitiska
skäl, och dessutom är så vitt vi vet idag tågtrafik det ur klimatsynpunkt
klokaste transportslaget.