Hoppa till innehållSammanfattning av LOs synpunkter
- LO tillstyrker förslaget om en utvidgad målgrupp för etableringsprogrammet.
LO tillstyrker även att deltagarna i denna målgrupp blir berättigade till en
ersättning i nivå med aktivitetsstödet eller utvecklingsersättningen (cirka 3
700 kr/mån netto). Nivån på individersättningen är väl avvägd dels eftersom
försörjningen av anhöriginvandrare inte är ett statligt ansvar, dels då en
individuellersättning är ett sätt att ge incitament att delta i och fullgöra
sina skyldigheter inom etableringsprogrammet. LO skulle dock föredra att
deltagarna, på samma sätt som andra deltagare i arbetsmarknadspolitiska program
som inte har kvalificerat till ersättning genom arbete, blir berättigade till
aktivitetsstöd på lägsta nivå, i stället för att en ny ersättningsform införs.
- LO tillstyrker förslaget om en ambitionshöjning och ökad individualisering
av etableringsprogrammet genom krav på en tidig och fördjupad kartläggning,
individuella slutmål utifrån utbildningsbakgrund och tidigare och mer
parallella aktiviteter. I sammanhanget vill LO peka på behovet av att ge
nyanlända bättre möjligheter att lära sig svenska genom rätt till fler timmar i
svenska för invandrare (sfi).
- LO anser att etableringsprogrammet skulle förbättras ytterligare genom ett
ökat utbildningsinnehåll och insatser där arbete och utbildning kan kombineras.
Av denna anledning anser LO att utredningens förslag bör kompletteras med att
regeringen fattar nödvändiga beslut om förordningsändringar så att parternas
modell för etableringsjobb kan införas. De parter som har undertecknat ett
avtal om etableringsjobb har kommit överens om att anställningsformen inte ska
användas för personer som beviljats tillfälligt uppehållstillstånd till följd
av regler om arbetskraftsinvandring, vilket även inbegriper individer från den
utvidgade målgruppen. Samma princip bör gälla samtliga subventionerade
anställningar.
- LO instämmer i att det finns ett behov av att anpassa programlängden efter
deltagares förutsättningar och behov, men bedömer att målgruppen för den
föreslagna förlängningen av programmet med ytterligare 12 månader är för snäv.
En lösning som LO förordar är att låta etableringsprogrammet avbrytas först vid
individens arbetsmarknadsetablering eller påbörjad eftergymnasial
utbildning.
- LO tillstyrker förslaget om möjligheten att bortse från tid som den
nyanlände har varit förhindrad att delta i programmet på grund av
föräldraledighet.
- LO tillstyrker förslaget om ett uppdrag till Skolverket att fördela ett
nytt statsbidrag till kommuner för att de ska bedriva verksamhet i öppen
förskola där nyanlända föräldrar ges möjlighet till språkträning och studie-
och yrkesvägledning. Att barn deltar i förskoleverksamhet medför mer tid för
arbetslösa föräldrar att aktivt delta i jobbsökandet och därigenom stärkta
möjligheter till arbetsmarknadsetablering. Av detta skäl anser LO att
utredningens förslag ska kompletteras med att skollagens minsta garanterade
vistelsetid i förskola för barn vars föräldrar är arbetslösa (15 timmar per
vecka) utökas.