Hoppa till innehållSammanfattning av LOs synpunkter
- LO tillstyrker förslaget om en utvidgad målgrupp för etableringsprogrammet. 
LO tillstyrker även att deltagarna i denna målgrupp blir berättigade till en 
ersättning i nivå med aktivitetsstödet eller utvecklingsersättningen (cirka 3 
700 kr/mån netto). Nivån på individersättningen är väl avvägd dels eftersom 
försörjningen av anhöriginvandrare inte är ett statligt ansvar, dels då en 
individuellersättning är ett sätt att ge incitament att delta i och fullgöra 
sina skyldigheter inom etableringsprogrammet. LO skulle dock föredra att 
deltagarna, på samma sätt som andra deltagare i arbetsmarknadspolitiska program 
som inte har kvalificerat till ersättning genom arbete, blir berättigade till 
aktivitetsstöd på lägsta nivå, i stället för att en ny ersättningsform införs.
- LO tillstyrker förslaget om en ambitionshöjning och ökad individualisering 
av etableringsprogrammet genom krav på en tidig och fördjupad kartläggning, 
individuella slutmål utifrån utbildningsbakgrund och tidigare och mer 
parallella aktiviteter. I sammanhanget vill LO peka på behovet av att ge 
nyanlända bättre möjligheter att lära sig svenska genom rätt till fler timmar i 
svenska för invandrare (sfi).
- LO anser att etableringsprogrammet skulle förbättras ytterligare genom ett 
ökat utbildningsinnehåll och insatser där arbete och utbildning kan kombineras. 
Av denna anledning anser LO att utredningens förslag bör kompletteras med att 
regeringen fattar nödvändiga beslut om förordningsändringar så att parternas 
modell för etableringsjobb kan införas. De parter som har undertecknat ett 
avtal om etableringsjobb har kommit överens om att anställningsformen inte ska 
användas för personer som beviljats tillfälligt uppehållstillstånd till följd 
av regler om arbetskraftsinvandring, vilket även inbegriper individer från den 
utvidgade målgruppen. Samma princip bör gälla samtliga subventionerade 
anställningar.
- LO instämmer i att det finns ett behov av att anpassa programlängden efter 
deltagares förutsättningar och behov, men bedömer att målgruppen för den 
föreslagna förlängningen av programmet med ytterligare 12 månader är för snäv. 
En lösning som LO förordar är att låta etableringsprogrammet avbrytas först vid 
individens arbetsmarknadsetablering eller påbörjad eftergymnasial 
utbildning.
- LO tillstyrker förslaget om möjligheten att bortse från tid som den 
nyanlände har varit förhindrad att delta i programmet på grund av 
föräldraledighet.
- LO tillstyrker förslaget om ett uppdrag till Skolverket att fördela ett 
nytt statsbidrag till kommuner för att de ska bedriva verksamhet i öppen 
förskola där nyanlända föräldrar ges möjlighet till språkträning och studie- 
och yrkesvägledning. Att barn deltar i förskoleverksamhet medför mer tid för 
arbetslösa föräldrar att aktivt delta i jobbsökandet och därigenom stärkta 
möjligheter till arbetsmarknadsetablering. Av detta skäl anser LO att 
utredningens förslag ska kompletteras med att skollagens minsta garanterade 
vistelsetid i förskola för barn vars föräldrar är arbetslösa (15 timmar per 
vecka) utökas.