Hoppa till innehållLOs ställningstaganden i sammanfattning
- LO vänder sig mot den föreslagna begränsningen av tillgång till validering
baserat på en relativt hög kunskaps- och kompetensnivå hos individen.
Invändningen grundar sig på att promemorian inte beskriver hur en sådan
avvägning kan göras på ett rättssäkert sätt.
- LO anser att i de fall resultatet av den fördjupade kartläggningen leder
till att en validering inte är aktuell, ska ett kartläggningsutlåtande skrivas.
Om behovet finns bör det framgå vilka ytterligare insatser som är nödvändiga
för att individen ska uppnå de kvalifikationer som krävs inom det aktuella
yrket eller yrkesområdet.
- LO vill särskilt betona att samverkan mellan Myndigheten
för yrkeshögskolan, olika branschorganisationer samt Arbetsförmedlingen är av
särskild vikt i utvecklandet och användandet av branschmodeller för
validering.
- LO förutsätter att Myndigheten för yrkeshögskolan tillförs ytterligare
resurser för det utvecklingsarbete och stöd som branscherna behöver i
utvecklingen av branschmodeller för validering.
- LO vill betona behovet av att utveckla bransch-
och/eller myndighetsöverskridande samverkan för att uppnå en
nationellt sammanhållen struktur för validering.
- LO vill understryka behovet av att Valideringsdelegationen prioriterar att
följa utvecklingen av branschmodeller, samt bidrar med förslag på åtgärder för
att branschmodeller ska kunna ingå i en sammanhållen nationell struktur för
validering.
- LO anser att i den föreslagna uppföljningen av valideringsarbetet bör det
utredas hur den direkta nyttan av valideringen kan följas upp, och exempelvis
belysa i vilken utsträckning insatsen underlättat för individens tillträde till
vidare studier eller till arbete.
- LO stöder den föreslagna ändringen i skollagen där validering ska anses
genomförd när alla delar i valideringsprocessen är avslutade. LO anser att
motsvarande förändring i förordningen om arbetsmarknadspolitiska program ska ha
motsvarande skrivning.
- LO vill betona vikten av att YH-myndigheten i sitt
uppföljningsuppdrag kontrollerar utbildningsanordnarnas tillämpning av
reell kompetens, både vid prövning av behörighet och vid tillgodoräknande.
- LO anser att uppdraget till Universitets- och högskolerådet och lärosätena
är viktigt då det behövs en utveckling av gemensamma principer och metoder,
samt en likvärdig tillämpning vid bedömning av reell kompetens inom den högre
utbildningen.
- LO anser att även om validering inte ska författningsregleras i
folkbildningen, så utesluter inte det att validering tillämpas i de sammanhang
där det finns förutsättningar att använda validering utifrån de fastlagda
principerna.