Stäng Sök Arkiv Till LO.se

Söker...

Tips 1 – Jobba på företag med kollektivavtal

Många regler och villkor som gäller på jobbet finns inte angivna i lagen. Därför är det så viktigt att du söker jobb på ett företag som har kollektivavtal.

Vi pratade om att man ska ha rätt lön, men vad innebär rätt lön egentligen? För att få svar på den frågan så kan vi inte titta på svensk lag utan i något som vi kallar för kollektivavtal. Ett kollektivavtal är enkelt förklarat en regelbok för det som gäller på arbetsplatsen. Arbetsgivare som har kollektivavtal har gått med på att följa reglerna som står här.

Det finns hundratals olika kollektivavtal. Det står bland annat om den lägsta lönen du får tjäna. Det står om extra ersättning för att jobba kvällar och helger. Extra ersättning för att jobba mer än vad som var tänkt från början. Vad som gäller kring semester, pauser, raster, om du skulle bli skadad eller om du blir sjuk.

Det står en mängd bra saker helt enkelt.

Det här är saker som du får för att du ser till att du har en arbetsgivare med kollektivavtal. Om du jobbar för en arbetsgivare som inte har ett kollektivavtal, så vet du inte riktigt vad du får. Alla arbetsgivare måste följa lagen, men det finns så mycket som lagar inte tar upp som står i den här.

Du kan redan när du söker jobb göra ett aktivt val och bara söka hos dem som har kollektivavtal. Vissa arbetsgivare skriver i sina annonser att de har antingen lön eller andra villkor enligt avtal, men det behöver inte betyda att de har kollektivavtal.

Om du känner dig det minsta osäker, så är det bara att du ringer till oss på facket.

Se de andra tipsen här

1 min 30 sek