Håll dig uppdaterad!
Prenumerera och få nyheter, berättelser och uppdateringar som berör dig.
När den upphandlande myndigheten gör en upphandling är det viktigt att ställa tydliga krav. Men det räcker inte med att ställa krav. Dessa krav måste sedan följas upp så att kontraktsbrott av olika slag inte lönar sig.
För att säkerställa att leverantörerna kan och vill följa kontraktet ska den upphandlande myndigheten ha god koll på vem den gör affärer med.
En god kännedom av anbudsgivarna försvårar även för oseriösa och kriminella aktörer att delta i affären. När Upphandlingsmyndigheten frågade 800 upphandlande myndigheter hösten 2022 om hur de arbetar med arbetsrättsliga villkor visade undersökningen att det återstår mycket arbete för samtliga delar av upphandlingssverige.
Upphandlande myndigheters arbete med arbetsrättsliga villkor. Källa: Den nationella upphandlingsenkäten 2022, Upphandlingsmyndigheten.
Upphandlingsmyndighetens undersökning visar tydligt att det är för få upphandlande myndigheter som gör vad de kan göra för att bidra till en fungerande offentlig upphandling i Sverige. Något som bidrar till att skattepengarna riskerar att används på ett ineffektivt sätt och bidrar till dumpade arbetsvillkor, dåliga konkurrensmöjligheter för seriösa företag och en sämre leverans för skattebetalarna. LO anser att denna risk måste minimeras och därför måste de upphandlande myndigheterna förbättra sina arbetssätt och sin roll som beställare.
LO uppmanar samtliga upphandlande myndigheter (statliga myndigheter och verk, kommuner och regioner samt övriga aktörer som gör offentliga upphandlingar) att gå igenom dessa fem punkter i uppstartsfasen av varje ny upphandling för att minska risken för fusk, utnyttjande och kriminalitet i samband med offentliga upphandlingar.
Dagens upphandlingsregelverk ställer krav på att vissa leverantörer ska uteslutas från upphandlingsförfarandet (de obligatoriska uteslutningsgrunderna). Även andra uteslutningsgrunder får tillämpas av den upphandlande myndigheten (de frivilliga uteslutningsgrunderna). Det är vanligt att uteslutningsgrunderna tillämpas då anbud kommit in till myndigheten men de kan användas under hela kontraktstiden, därför behöver kontraktets efterlevnad kontrolleras under hela dess löptid.
Det finns även en möjlighet att utesluta en leverantör som inte har fullgjort sina skyldigheter vad gäller betalning av skatter eller socialförsäkringsavgifter:
En nyhet sedan 2017 är att en leverantör kan uteslutas om den inte följer tillämpliga arbetsrättsliga regler. En annan viktig frivillig uteslutningsgrund är om leverantören rapporterar felaktiga uppgifter eller inte rapporterar några uppgifter alls till den upphandlande myndigheten.
Frivilliga uteslutningsgrunder:
De frivilliga uteslutningsgrunderna tar sikte på förtroendet mellan myndigheten och leverantören, om det förbrukas i samband med att en frivillig uteslutningsgrund uppfylls, då kan myndigheten utesluta leverantören. Den upphandlande myndigheten behöver inte specificera de frivilliga uteslutningsgrunderna i upphandlingsdokumenten för att de ska vara tillämpbara, efter de framgår av lagtext. Men för tydlighets skull är det alltid eftersträvansvärt att vara så tydlig och transparent som möjligt.
Med anledning av detta bör följande tydligt framgå i upphandlingsdokumentet:
De krav som ställs i upphandlingsdokumentet ska också tas med in i kontraktet med leverantören. Därför är det av stor betydelse kraven blir bra, ändamålsenliga och kan följas upp. Samtliga krav som ställs i upphandlingsdokumentet ska börja följas upp när kontraktet påbörjats.
Den upphandlande myndigheten ska ha en plan och strategi för följande frågor i varje enskild upphandling:
Om den upphandlande myndigheten ställer krav på att vissa kollektivavtalsenliga villkor ska följas kan leverantören och dess underleverantörer följa dem genom att antingen ha ett kollektivavtal eller kunna visa att de tillämpar villkor som ligger i nivå med kollektivavtalet på andra som beställaren bestämmer.
Den upphandlande myndigheten behöver även beskriva när leverantören ska uppvisa att kontraktsvillkoren följs. Detta är ett sätt för de ansvariga politikerna och tjänstemännen att säkerställa att det som beställts levereras enligt kontraktet.
Det är även viktigt att uppge vem som ska ansvara för den uppföljning som ska ske och vilken typ av tillgång de ska ha till leverantörens dokumentation gällande till exempel löneutbetalningar. Något som även underlättar när kontrollerna kommer i gång. Det bör tydligt framgå av upphandlingsdokumentet.
Hur ska den upphandlande myndigheten säkerställa att de uppgifter som krävs för kontrollen kan delas av leverantören?
Leverantörens skyldighet att lämna nödvändiga uppgifter för kontroll:
För att kunna följa upp kontraktsvillkoren ska det tydligt framgå att leverantören är skyldig att lämna nödvändiga uppgifter för efterkontroll till beställaren. Uppgifterna ska även få behandlas av tredje part om den upphandlande myndigheten väljer att låta en extern aktör sköta leverantörskontrollen.
Ett sätt att styra leverantörerna på är att föra in olika typer av sanktioner i kontraktet. Sanktionerna kan vara av skiftande karaktär och ha olika syften, men vanligtvis bör det finnas en trappa av eskalerande sanktioner som syftar till att få leverantören att följa kontraktet.
Tyvärr finns det inte alltid en väl genomtänkt plan hos den upphandlande myndigheten om vilka sanktioner som finns och när de ska användas, hur de ska användas och vilken verkan de är tänkta att ge. Med anledning av detta ska upphandlaren redan innan upphandlingen påbörjas tänka igenom hur fel och oegentligheter ska hanteras under kontraktstiden. Följande frågor kan fungera som vägledning i detta arbete.
Om dessa ounkter används i framtagandet av upphandlingsdokumentet kommer en bättre offentlig affär med sund konkurrens mellan företag och schyssta villkor för de som jobbar med leveransen av det som köpts av våra gemensamma skattepengar bli möjlig.
Har du frågor om innehållet?
Mejla till upphandling@lo.se
LOs upphandlingsguide kan beställas från LO-distribution.
Senast ändrad: 2025-02-12