Håll dig uppdaterad!
Prenumerera och få nyheter, berättelser och uppdateringar som berör dig.
Alla offentliga organisationer som använder sig av lagen om offentlig upphandling (LOU) kallas för upphandlande myndigheter enligt lagen.
Offentlig upphandling beslutas av ansvariga politiker och utförs i regel av upphandlande tjänstemän i den upphandlande myndigheten. Det finns cirka 3 800 upphandlande myndigheter i Sverige som gör en eller flera upphandlingar per år med våra gemensamma skattemedel. Det sammanlagda värdet för Sverige, som i jämförelse med många andra EU-länder upphandlar mycket, var 803 miljarder kronor 2021. Det är framför allt kommuner, regioner och stora beställande myndigheter som till exempel Trafikverket som står för de stora summorna.
Offentlig upphandling är en reglerad inköpsprocess som införts i Sverige via EU-direktiv. Det senaste direktivet blev klart 2016 och tar mer social hänsyn gällande till exempel arbetsvillkor och miljö än tidigare EU-direktiv. Det nya regelverket började gälla i Sverige den 1 juni 2017.
EU är tydliga med att det nya regelverket inte enbart ska fokusera på lägsta pris i upphandlingen utan även ta hänsyn till andra aspekter som sedan ska vägas samman vid värderingen av de anbud som kommer in i upphandlingsprocessen.
Detta har gett politikerna mycket bättre möjligheter att ta ansvar för att genomföra mer socialt hållbara upphandlingar av högre kvalitet. Något som de kan göra genom att fatta beslut om att de ansvariga tjänstemännen ska genomföra en upphandling som beslutats av de ansvariga politikerna.
Den svenska arbetsmarknaden regleras främst i kollektivavtal, alltså genom förhandlingar mellan arbetsgivare och fackföreningar. För att en myndighet ska kunna ställa rätt villkor måste villkoren hämtas ur det kollektivavtal som är tillämpbart på arbetet som ska upphandlas. Om det inte är tydligt vilket kollektivavtal och därmed vilka villkor som gäller behöver myndigheten fråga den fackliga organisationen om vägledning.
Den svenska modellen bygger på att arbetsgivare och fackföreningar kommer överens om vilka villkor ska gälla i kollektivavtal. Om en upphandlande myndighet inte lyckas ställa och följa upp arbetsrättsliga krav i nivå med kollektivavtalen, så innebär det en konkurrensnackdel för leverantörer med kollektivavtal. Brist på kontroll och uppföljning av leverantörerna skapar incitament för oseriösa aktörer att delta i offentlig upphandling på bekostnad av seriösa företag med kollektivavtal.
Har du frågor om innehållet?
Mejla till upphandling@lo.se
LOs upphandlingsguide kan beställas från LO-distribution.
Senast ändrad: 2025-02-12