Så stärker vi arbetstagarnas omställningsförmåga
- Många talar varmt om behoven av livslångt lärande. Men det saknas ofta en
sammanhängande och överblickbar bild av hur och var detta lärande sker, och
vilka aktörer som har ansvar för att säkerställa möjligheterna till livslångt
lärande. En otydlig ansvarsfördelning ökar riskerna för att aktörerna inte tar
tillräckligt ansvar, och inte heller samverkar med varandra, vilket försämrar
förutsättningarna att stärka det livslånga lärandet.
- Vi efterfrågar därför en aktiv kompetenspolitik som spänner över flera
områden. Detta förutsätter ett fortsatt trepartssamarbete där arbetsmarknadens
parter och staten, inklusive kommunerna, tar ett långsiktigt ansvar. Det
innebär också att flera politikområden, däribland arbetsmarknads-, utbildnings-
och näringspolitiken, behöver samordnas bättre.
- Framtidens arbetsmarknad måste präglas av hög omställningsförmåga för att
klara de utmaningar som följer i strukturomvandlingens och klimatomställningens
spår. Alla påverkas av förändringar i arbetet och på arbetsmarknaden. Därför
måste möjligheterna till lärande i och utanför arbetet stärkas och tillgången
till kompetensutveckling vara jämlik.
- Ett samhälle som inte rustar människor för förändringar på arbetsmarknaden
skapar rädsla inför framtiden. Omställningsbehoven, som påverkar arbetstagarna
i varierande utsträckning, riskerar att vidga klyftorna i samhället. Därför
måste omställningsförmågan förbättras för alla och i synnerhet för dem som har
störst behov. Om skillnaderna däremellan är stora, om behoven är större än
förmågorna, blir det mycket svårt att nå målen om full sysselsättning och jämn
inkomstfördelning.
Rapportens författare: Thomas Carlén, Mia Nikali och Frida
Olsson, Enheten för samhällspolitik, LO.
Rapporten Aktiv kompetenspolitik för livslångt lärande (pdf)
Webbinarium i LO Play