Hoppa till innehållSammanfattning av LOs synpunkter
- LO anser att själva grunden för reformeringen att arbetsmarknadspolitiken
till stora delar skulle vara lämplig att konkurrensutsätta är feltänkt.
Skrivelsen anger att en ny insats, förmedlingsinsatser, ska ersätta
Arbetsförmedlingens uppdrag att förmedla arbetstillfällen i syfte att
förbättra effektiviteten i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten och bidra
till högre sysselsättning och lägre arbetslöshet. Det saknas dock belägg för
att system med privatiserade arbetsmarknadstjänster för med sig positiva
effekter på arbetsmarknaden.
- LO har starka invändningar mot reformens inriktning och ser allvarliga
risker för LOs förbundsmedlemmar och för arbetsmarknaden i stort. Forskningen
och utredningar pekar på att arbetsmarknadstjänster är svåra att prissätta på
rätt sätt och att ersättningssystemen kan skapa incitament som leder till
ickeönskvärda konsekvenser, såsom selektering av resursstarka arbetssökande,
parkering av resurssvaga, försvagad matchningskvalitet, fusk och felaktiga
utbetalningar. Yttrandet lämnar ett antal förslag på hur sådana risker kan
minimeras.
- Det är tydligt att arbetsmarknadspolitikens omläggning skapar ett större
behov av kostsamma kontrollmekanismer. Skrivelsens förslag om
uppgiftsskyldighet för leverantörer kan bidra till
bättre kontrollförutsättningar. LOs bedömning är dock att det inte är
troligt att effektiviteten i verksamheten kommer att kunna öka så pass mycket
att den kan väga upp de ökade kontrollkostnaderna och andra negativa
konsekvenser som riskerar att uppstå. Om reformen trots det genomförs anser LO
att det är av yttersta vikt att låta omläggningen ta den tid den kräver, med
stegvisa och utvärderingsbara förändringar som justeras och anpassas till det
mest effektiva sättet, i likhet med förslag som presenteras i SOU 2019:3.
- LOs uppfattning är att lokal närvaro, med täta kontakter med arbetsgivare
och god kännedom om behoven på den regionala och lokala arbetsmarknaden, är
nödvändig när förmedlingsinsatser ska tillhandahållas. När i huvudsak privata
bolag med vinstintresse får uppgiften att tillhandahålla insatserna uppstår
uppenbara risker för ett varierande, olikvärdigt och i vissa fall uteblivet
tjänsteutbud över landet. Sådana risker kan mildras genom att
Arbetsförmedlingen fungerar som garantileverantör och bedriver verksamhet i
egen regi. LO välkomnar att promemorian tar upp denna typ av lösning, men
efterlyser tydligare besked om hur det ska ske i praktiken.
- LO bedömer att departementsskrivelsens beskrivningar av Arbetsförmedlingens
tilltänka verksamhet i egen regi, förbättrade bedömningar, förstärkta
kontrollfunktion, IT-investeringar samt samordnande och samverkande uppdrag
både nationellt, regionalt och lokalt, motiverar resurstillskott på
myndighetens förvaltningsanslag. Att en allt större andel av anslaget för
arbetsmarknadspolitiska program och insatser går till anskaffat matchningsstöd
innebär därtill att mindre resurser går till rustande insatser för personer med
svagast förankring på arbetsmarknaden, vilket på sikt kan försvåra matchning
och kompetensförsörjning.
- LO befarar att arbetslöshetsförsäkringens och aktivitetsstödens legitimitet
äventyras i den tilltänkta reformeringen av arbetsmarknadspolitiken. För
legitimiteten behövs en väl fungerande kontroll där Arbetsförmedlingen har
flera uppgifter. Viktiga delar i kontrollen behöver ske i kontinuerlig dialog
med ersättningstagaren och sköts bäst i samband med vägledning och matchning.
Det är svårt att lägga ut sådan verksamhet på fristående aktörer och samtidigt
ha en väl fungerande kontroll. Trots departementsskrivelsens föreslagna
uppgiftsskyldighet har fristående aktörer svaga incitament att kontrollera sina
kunders rätt till ersättning. Att inte bedriva kontrollen i samband med
vägledning och matchning skulle å andra sidan innebära resurskrävande
dubbelarbete. Dessvärre förs inga resonemang kring hur dessa utmaningar ska
hanteras i departementsskrivelsen.