Hoppa till innehållLOs synpunkter i sammanfattning
- LO bedömer att förslagen om vårdnadshavares medverkansansvar och elevens
engagemang och närvaro har ett visst symbolvärde. LO utgår ifrån att
huvudmännen och skolorna uppfattar sitt uppdrag att deras medverkan med
vårdnadshavarna är av central betydelse. LO saknar en tydlig precisering i det
avseendet.
- LO stöder utredningens förslag att förtydliga möjligheten att gå om en kurs
eller göra om examensarbetet. LO vill betona möjligheten till ytterligare ett
års studier på ett introduktionsprogram är viktigt, i synnerhet för att de
elever som övergått till ett nationellt program ges förutsättningar att nå en
gymnasieexamen.
- Utredningen förordar att undervisningstiden fördelas flexibelt på kurser
utifrån de bedömda behoven av undervisningstid. LOs slutsats blir då att inte
bara uppföljningen av den totala undervisningstiden är intressant, utan
uppföljningen bör även ske på kursnivå.
- LO stöder och vill markera betydelsen av förslaget om Skolverkets
främjandeinsats för kompetenssamverkan i det elevstödjande arbetet.
- LO stöder förslaget om enhetliga behörighetskrav till gymnasiet.
- LO stöder förslagen om grundläggande behörighet och möjligheten till utökat
program. Det ger en stark signal om värdet av och möjligheten till, ett något
bredare yrkesprogram samtidigt som yrkesinnehållet värnas. LO vill understryka
vikten av att de nationella programråden aktivt involveras i det
utvecklingsarbete inom yrkesprogrammen som följer av förslagen.
- LO anser att förslaget om återrapportering till regeringen om behov av
förändringar av yrkesprogrammen med treårsintervall, inte får ersätta den
årliga återrapportering Skolverket gör idag.
- LO vill tydliggöra att de nationella programråden är av central betydelse i
utvecklingen av yrkesprogrammen i både gymnasieskolan och vuxenutbildningen,
vilket förutsätter medverkan av branschens parter.
- LO menar att en arbetsmarknadsinriktad samverkan med det nationella rådet
för högskoleförberedande program och de nationella programråden för handels-
och industritekniska programmen kan vara lämpligt, då de båda har anknytning
till högskoleförberedande program. Skolverket bör få i uppdrag samordna en
sådan samverkan på ett funktionellt sätt.
- LO vill betona den regionala nivån som strategiskt viktig för
kompetensförsörjning och matchning där branschernas regionala närvaro och
perspektiv är viktiga.
- LO välkomnar därför förslaget om ytterligare utvecklingsmedel för stödjande
och främjandeinsatser, och anser att regeringen bör överväga möjligheten att
samordna med medel avsatta för utveckling av yrkesvux.
- LO ser överföringen av gymnasiepoängen från gymnasiearbetet till ett nytt
estetiskt ämne som problematiskt. Med den förutsättningen vill LO för
yrkesprogrammens del föreslå att gymnasiearbetet ska basera sig på branschens
krav för en grundläggande yrkesutbildning. Det kommer att innebära att kraven
kommer att bli styrande för gymnasiearbetets omfattning och utsträckning i tid
som kommer att variera beroende på program.
- LO stöder förslaget om minsta garanterad undervisningstid på
introduktionsprogrammen och anser att Skolinspektionen bör ges i uppdrag att
särskilt uppmärksamma detta vid sina granskningar.
- LO stöder förslagen att både utbildningsplanen och den individuella
studieplanen ska preciseras i flera avseenden, och att även det är en
prioriterad del av Skolinspektionens granskningar.
- LO vill också understryka vikten av att introduktionsprogrammens elevers
uppnådda kunskaper dokumenteras, oavsett om de nått målet med utbildningen
eller inte.
- LO stöder förslaget att de nationella programråden ska involveras i
utvecklingen av yrkesintroduktionsprogrammet. Det förutsätter dock att
programråden får ett faktiskt inflytande för att arbetet ska leda till konkreta
förändringar.
- LO stöder utredningens beskrivning, analys och förslag till hantering av
införande av ämnesbetyg.