Hoppa till innehållSammanfattning av LOs stynpunkter
- LO tillstyrker majoriteten av förslagen, bedömningarna och
rekommendationerna i betänkandet och vill gärna se att de blir skarpa förslag
som kan genomföras. Detta bör understrykas eftersom frågor där LO och
kommissionen tycker olika ges mycket utrymme i detta remissyttrande.
- LO delar kommissionens bedömning att fördelningsaspekterna på utformningen
av krisåtgärderna måste bevakas. Avseende makropolitiken så ställer sig LO
positiva till en översyn av det offentliga budgetsystemet.
- LO instämmer i Jämlikhetskommissionens slutsats att utbildningspolitiken
behöver omprövas. LO tillstyrker många av de förslag som kommissionen lämnar
avseende huvudmannaskap, ledning och finansiering av förskolan och skolan. LO
avstyrker dock rekommendationen att på sikt införa obligatorisk förskola från 3
års ålder. LO menar att det går att stärka barns närvaro i förskolan på andra
sätt än genom ett obligatorium.
- LO tillstyrker rekommendationen att Arbetsförmedlingens och kommunernas
strategier för upphandling av arbetsmarknadsutbildning bör ses över, med egen
regi som ett alternativ. LO ställer sig dock tveksam till rekommendationen om
kompetenskonton.
- LO uppskattar att Jämlikhetskommissionen pekar på att arbetstagarnas
ställning på arbetsmarknaden har stor betydelse för jämlikheten. LO tillstyrker
kommissionens förslag som syftar till stärkt tillgång till barn- och
äldreomsorg samt flera av kommissionens förslag för att förbättra
Arbetsförmedlingens verksamhet. LO avstyrker dock förslaget att
Medlingsinstitutet ska redovisa beräkningar av den
horisontella lönesegregeringen mellan män och kvinnor. Lönebildningens
fördelningsfrågor ska förbli ett område där parterna bär ansvaret.
- LO avstyrker kommissionens rekommendation att skatteavdrag på de sociala
avgifterna ska prövas för grupper med svag position på arbetsmarknaden. LO
förespråkar istället aktiv arbetsmarknadspolitik i form av specifika och
välriktade stöd. LO hade önskat ett större fokus i betänkandet på förbättrade
omskolningsmöjligheter och arbetsmarknadsutbildningar. LO avstyrker också
förslaget att vidareutveckla Arbetsförmedlingens profileringsmodell i syfte att
skatta risken för långtidsarbetslöshet som ligger till grund för en
individuellt utformad subvention. Det är osannolikt att en statistisk modell
blir så rättvisande att den på ett rättssäkert sätt kan användas för att avgöra
lönesubventionsnivå. Vidare avstyrker LO förslaget att utreda möjligheten att
Arbetsförmedlingen eller bemanningsföretag tar över arbetsgivaransvaret för
personer med subventionerade anställningar.
- LO tillstyrker de flesta av kommissionens förslag och rekommendationer
angående mottagande och integration. LO uppskattar särskilt kommissionens
förslag om arbetskraftsinvandring som kan bidra till att lösa problem med
missbruk av arbetstillstånd och utnyttjande av arbetstagare som LO ser på
området.
- LO tillstyrker de flesta av kommissionens förslag och rekommendationer på
bostadsområdet. LO anser dock att dagens regler för ränteavdrag är rimliga i
ett skattesystem med proportionell fastighetsbeskattning. Vidare vill LO se en
översyn som klargör EU-regelverkets krav på en social bostadssektor och om det
kan förenas med en mer integrerad bostadsmarknad där allmännyttan ges de
ekonomiska förutsättningar som krävs för ett större socialt ansvarstagande.
- LO tillstyrker kommissionens förslag och rekommendationer på området hälso-
och sjukvård men anser att de inte är tillräckliga. LO anser att Lagen om
valfrihetssystem måste avskaffas och ersättas av styrformer som stärker
medborgarnas, brukarnas och anställdas delaktighet.
- LO tillstyrker flera av kommissionens rekommendationer på sjukförsäkringens
område. LO ställer sig dock kritisk till rekommendationen att den försäkrade
inkomsten i sjukförsäkringen beräknas till den genomsnittliga arbetsinkomsten
under en intjänandeperiod. LO menar att det inte är klarlagt att de
arbetstagare som har korta och tidsbegränsade anställningar kommer att gynnas
av en så kallad historisk inkomstberäkning.