Etableringsjobb

Arbetsmarknad Den som saknar gymnasieexamen och arbetslivserfarenhet har svårt att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Samtidigt skriker många branscher efter folk: det saknas akut undersköterskor, snickare och elektriker. Etableringsjobb är det förslag som parterna och regeringen har kommit överens om.

Foto: Lars Forsstedt

Stark arbetsmarknad – men stor brist på kompetens

Den svenska ekonomin blomstrar, men långt ifrån alla märker av de goda tiderna. Många har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Tuffast är det för den som saknar gymnasieexamen och arbetslivserfarenhet – många av dessa har nyligen kommit till Sverige och behöver komplettera tidigare erfarenheter med studier.

Samtidigt vittnar många arbetsgivare om hur svårt det är att hitta kompetens. Det är stor brist på yrkesutbildade personer, som kockar, snickare och undersköterskor.

LO vill rusta människor med de kunskaper som krävs för ett yrkesliv i Sverige. De personer som står långt från jobben behöver utbildning som leder till gymnasieexamen.

Utbildningsjobb + etableringsanställning = etableringsjobb

Efter förhandlingar är en principöverenskommelse mellan fack och arbetsgivare klar: etableringsjobben är inspirerade av fackens förslag om utbildningsjobb och industrins modell om etableringsanställningar.

Modellen innebär att en person anställs under två år till lägstalönen enligt befintligt kollektivavtal. Samtidigt deltar personen i vuxenutbildning på arbetstid. Lönen betalas delvis av arbetsgivaren och delvis av staten. Efter två år övergår anställningen automatiskt i en tillsvidareanställning.

Avsiktsförklaring mellan parterna och regeringen klar

I mars 2018 presenterade LO, Unionen, Svenskt Näringsliv och regeringen en avsiktsförklaring om etableringsjobben. Etableringsjobben beräknas gälla minst 10 000 personer på arbetsmarknaden när de införs under 2019.