Facklig-politisk samverkan i krigets Ukraina

Internationellt Mitt under brinnande krig bygger unga socialdemokrater och fackligt aktiva en ny arbetarrörelse i Ukraina. Målet är att skapa ett socialdemokratiskt arbetarparti som kan bli en del av samhällsbygget den dag kriget är över.

Ivanna Khrapko och Bohdan Ferens är fackligt och politiskt aktiva - mitt under pågående krig. Foto: Peter Gustavsson

Socialdemokratiska perspektiv

Bohdan Ferens svarar inte på frågan förrän vi är på väg att skiljas åt:

- Nej, jag blir inte Ukrainas nästa president. Däremot kan jag lägga grunden så att nästa generation socialdemokrater, de som vi skolar just nu, en dag kan ta ledningen i landet.

Ordföranden för Social Democratic Platform (SDP) är son till en lastbilschaufför och en städerska i Khmelnytskyj, en stad på en kvarts miljon invånare i västra Ukraina. År 2012 var Bohdan en av tre personer, alla under 30 år, som bildade SDP.

Verksamheten fokuserade först på att starta upp lokala föreningar, genomföra utbildningar och låta unga människor lära sig om socialdemokratiska perspektiv och politik. SDP har nu drygt 2 000 medlemmar runt om i landet. Två tredjedelar är kvinnor. Efter invasionen tvingades en del medlemmar att fly utomlands, och nu arbetar man med att organisera ukrainare i exil. I dag är avdelningen i Berlin, Bryssel och Warszawa några av organisationens mest livskraftiga.

Fackliga nätverk

Ivanna Khrapko engagerade sig i SDP tidigt. Med tiden tog arbetet i de statsanställdas fackförbund dock allt mer tid. I februari 2022 valdes Ivanna till ordförande för ungdomskommittén i landets största fackliga centralorganisation, FPU. Två veckor senare inleddes den fullskaliga invasionen.

Ivanna började att bygga upp Trade Union Lifeline, ett fackligt nätverk för att organisera humanitär hjälp.

- Det kan vara stöd till fackliga medlemmar som tvingats fly sina hem eller som sett dem förstöras av en missilattack. Eller om generatorer och powerbanks när elsystemet blivit utslaget. Lokala fackliga organisationer beskriver behoven, och vi kommunicerar dem med den internationella fackföreningsrörelsen och andra progressiva organisationer. Järnvägsarbetarna spelar en viktig roll för att se till att hjälpen kommer fram.

Ivanna känner en frustration över situationen för många fackliga medlemmar som kallats in till armén, och har andra behov än vad en fackförening kan tillgodose.

- Jag kan liksom inte köpa en stridsvagn. Våra stadgar förbjuder oss att köpa krigsmateriel, hur svårt det än är vid frontlinjen. Här måste de europeiska staterna helt enkelt steppa upp och se till att vi kan fortsätta bygga vidare på vår demokrati, säger Ivanna.

På sistone har Ivanna återknutit kontakten med SDP. Under början av 2024 har de genomfört gemensamma webbinarier med unga fackliga ledare, om hur man kan skydda fackliga rättigheter och former för facklig-politisk samverkan.

- Vi har pratat om varför fackföreningar behöver socialdemokratin och varför socialdemokratin behöver fackföreningar. Jag drömmer om ett fungerande arbetarparti i Ukraina, berättar hon.

Det förflutna spökar

Samtidigt som man diskuterar vad man kan lära från andra europeiska länder, så spökar det sovjetiska förflutna fortfarande i många ukrainares bild av vad en fackförening är.

- Det handlar inte om presenter och godis, utan om dina rättigheter på arbetsplatsen. Vi jobbar mycket med att förändra attityderna hos unga arbetare, säger Ivanna.

Bohdan Ferens funderar på hur man formulerar budskap om social rättvisa i ett samhälle traumatiserat av krig, där den samhällsinstitution som har starkast stöd är militären.

- En avgörande fråga blir hur socialdemokratiska idéer kan konkurrera med högermilitaristiska känslor, säger Bohdan.

- Det räcker inte med att ordna ett eller annat seminarium. Om vi pratar om att skapa ett verkligt oberoende socialdemokratiskt parti i Ukraina så behövs andra resurser, som ett litet team av heltidsanställda, en partiexpedition och regionala kontor.

- Vi har kämpat för ett erkännande under många år, för att den europeiska socialdemokratiska familjen ska se Ukraina som viktigt. Sedan förändrades allt med kriget. Men frågan kvarstår om våra partners hjälper oss tillräckligt för att ge ukrainare en chans till en rättvis återuppbyggnad.

Artikeln är en förkortad version av en längre artikel av journalisten Peter Gustavsson.