LO kräver vapenvila i Gaza

Internationellt Hamas terror måste självklart fördömas. Men ingenting kan rättfärdiga det brutala våldet mot den palestinska civilbefolkningen.

Foto: Mohammed Salem TT

I Gaza utspelar sig just nu en av de värsta humanitära katastroferna i modern tid. Sedan Hamas terrordåd den 7 oktober har Israel genomfört de mest omfattande bombningarna sedan Vietnamkriget. Över 20 000 människor har dödats, varav de flesta är kvinnor och barn. FN varnar dessutom för en omfattande hungersnöd samtidigt som sjukdomar sprider sig i takt med att sjukvården kollapsar.

Hamas terror måste självklart fördömas och de israeliska civila Hamas tagit som gisslan omedelbart friges. Men ingenting kan rättfärdiga det brutala israeliska övervåld som världen nu bevittnar och det lidande som den palestinska civilbefolkningen utsätts för.

Kriget har också fått konsekvenser på det ockuperade Västbanken. Den palestinska fackliga centralorganisationen PGFTU rapporterar att 195 000 palestinier inte längre kan försörja sina familjer eftersom de utestängts från den israeliska arbetsmarknaden. Ett stort antal palestinska arbetare har gripits under oklara omständigheter. Andra har dödats av israeliska bosättarextremister.

LO fördömer alla parters våldshandlingar mot civila och kräver ett omedelbart eldupphör i Gaza. Alla parter måste respektera internationell rätt. Krigsbrott måste utredas och de skyldiga ställas till svars. En förutsättning för långsiktig fred och återuppbyggnad är också ett omfattande internationellt stöd. Den svenska regeringens beslut att pausa det svenska utvecklingsbiståndet till Palestina går i motsatt riktning. Beslutet riskerar i stället att försvaga de krafter som verkar för dialog och försoning.

Fortsatt våld och extremism förvärrar endast den långvariga konflikten. Den enda möjliga vägen till en rättvis fred är ett slut på Israels ockupation och två självständiga stater där palestinier och israeler kan leva sida vid sida.

LO ger stöd till civilbefolkningen i Gaza