Facket Direkt

Europeiska företagsråd 1 (EWC 1)

Beskrivning

De europeiska företagsråden är en plattform för fackets möjligheter att få insyn i dessa företag och för att kunna påverka olika företagsbeslut. Kursen är för dig som av ditt förbund blivit utsedd till att sitta med i något av företagsråden på europeisk nivå.
Allt fler företag bedriver sin verksamhet i olika europeiska länder. Det innebär att beslut som fattas kan beröra och få konsekvenser för löntagare över nationsgränserna. De nationella fackliga organisationerna har svårt att påverka sådana beslut nationellt. För att motverka avsaknaden av insyn och påverkan finns europeiska företagsråd.
Under kursen kommer vi att gå igenom olika EU-direktiv, historia och fackets roll i företagsråden. Vi pratar om hur man bildar ett företagsråd och vad som förväntas av de olika parterna som medverkar, vilken kompetens som krävs och vem som ansvarar för vad. Vid avslutad kurs kommer du att ha en egen aktionsplan för hur just du ska jobba i ditt uppdrag.
Kursen är en folkhögskolekurs som genomförs av Runö Folkhögskola & Utvecklingscentrum.

Målgrupp
Fackliga företrädare som avser att ta initiativ till att bilda ett EWC eller är nytillträdda ledamöter i ett befintligt råd. Fackliga representanter i företagsstyrelser som är berörda av befintligt EWC

Förkunskapskrav
Grundläggande förtroendemannautbildning och Insikter, eller på annat sätt uppfyllt dess lärandemål