Semester- och fritidsvanor för arbetare och tjänstemän 2016

Rapport Klasskillnaderna ökar, även på semestern. Nästan var tredje arbetare, 32 procent, hade varken råd att åka på semester eller tillgång till fritidshus eller husvagn det senaste året. Motsvarande inom tjänstemannayrken var endast 15 procent. Det visar rapporten Semester- och fritidsvanor för arbetare och tjänstemän.

Ojämlika semestervillkor

På bara sex år har andelen arbetare som inte har möjlighet att göra en semesterresa eller har tillgång till fritidshus eller husvagn ökat påtagligt. Från 28 procent till 32 procent av mellan åren 2009 och 2015. Motsvarande ökning syns inte inom tjänstemannayrkena. Där har andelen tvärtom legat stadigt runt 15 procent under samma period.

- Vi kan aldrig acceptera att ojämlikheten breder ut sig så att inte alla har råd med en vettig fritid. Återhämtning är lika viktigt som arbete, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

- Vi vet sen tidigare att Sverige är det land i OECD där klyftorna ökar allra snabbast. Här ser vi följden av det, tillägger han.

Fler åker på semesterresa

Framför allt tillgången till fritidshus eller husvagn minskar. Bland arbetare har andelen som husvagnssemestrar eller tillbringar ledigheten i stugan minskat från 49 till 42 procent. I gengäld är det fler som åker på en semesterresa. Det gäller både arbetare och tjänstemän. Bland arbetare ökar andelen från 49 till 52 procent och bland tjänstemän från 67 till 70 procent.

Böcker och bio

Klasskillnaden går igen även i fritidsaktiviteter som att läsa böcker, gå på teater eller bio, idrotta och använda dator och internet. Exempelvis uppger 39 procent av arbetarna att de aldrig läser en bok, jämfört med 17 procent av tjänstemännen.

Rapporten Semester- och fritidsvanor för arbetare och tjänstemän 2016 (pdf)