Euroskills sätter fokus på yrkesutbildning

Arbetsmarknad Frisörer, plåtslagare och svetsare är bara några av de yrkesgrupper som tävlar i Euroskills, EM i yrkesskicklighet. Ett viktigt syfte med evenemanget är att skapa intresse kring LO-yrken.

Frisören Olivia Jonsson är med i Sveriges Yrkeslandslag. Foto: Christina Jonsson

Tävlingar i många yrken

På övervåningen i den stora hallen på Svenska Mässan i Göteborg håller frisörer från länder som Sverige, Ryssland och Belgien på att färga och klippa hår på provdockor. En trappa ner samsas alltifrån golvläggare och svetsare till plåtslagare och VVS-montörer. Ljud från hammare, sågar, svetsar och andra verktyg och maskiner gör att bullernivån är hög. Det är tredje och sista dagen i Euroskills, eller yrkes-EM, och tävlingarna är i full gång.

Jonas Ivman, från LO, är lagledare för det svenska laget. Han menar att mycket har hänt sedan senaste Euroskillstävlingarna.

- Svårighetsgraden är mycket mer avancerad nu än för två år sedan. Nivån ökar hela tiden på tävlingarna och uppdragen. Sedan tycker jag att folk är duktiga på att komma tillbaka snabbt även när de gjort ett misstag. Det är positivt, säger han.

Stor publiksuccé

LOs lagledare för Yrkeslandslaget, Jonas

Ivman och Sannah Bäcklin.

Med en dag kvar av tävlingarna har Euroskills redan besökts av över 50 000 personer. En stor del av dessa är skolungdomar som ännu inte valt utbildning på gymnasiet. LO som är en av arrangörerna av Euroskills har som mål att fler ungdomar på det här sättet ska lockas att välja en yrkesutbildning.

- Det har varit fantastiskt att ha tävlingar på hemmaplan så att svenska skolungdomar har fått möjlighet att komma hit och titta på tävlingarna och även prova på en hel del yrken. Det här lyfter förstås upp yrkesutbildningarna på ett väldigt positivt sätt, säger Sannah Bäcklin som tillsammans med Jonas Ivman är LOs lagledare.

Inga enkla yrken

Resultaten av tävlingarna får vi reda på först i morgon söndag då det blir medaljutdelning i Scandinavium. Sannah Bäcklin vågar inte tippa men hon menar att oavsett hur det går för svenskarna så är evenemanget redan en succé.

- Det är fantastisk se alla dessa unga människor och deras yrkesskicklighet. Det här visar verkligen vilken professionalitet det ligger i LO-yrkena. Det här är verkligen inga enkla yrken.

Daniel Carlberg murare Yrkeslandslaget

Daniel Carlberg är murare och deltar i Euroskills som tävlande i Yrkeslandslaget.

Läs om EuroSkills och se programmet här.

Karta över mässområdet för EuroSkills.

Jon Andersson
Christina Jonsson