Facklig-politisk samverkan lönar sig

Arbetsmarknad Regeringen har levererat delar av det LO krävde i valrörelsen. A-kassan har höjts och nu avskaffas stupstocken och fas 3 och en nollvision mot dödsolyckor och en ny arbetsmiljöstrategi införs.

Medlem i Byggnadsarbetarförbundet.
En nollvision för dödsolyckor införs. Foto: Lars Forsstedt

LO har fått leverans

Tobias BaudinLOs vice ordförande Tobias Baudin tycker att det är glädjande att regeringen levererar politik i frågor som är otroligt viktiga för fackföreningsrörelsen.

- Tidigare har nivån i a-kassan höjts. Nu har vi fått en leverans genom att man avskaffat den förskräckliga stupstocken som gjort att 100 000 människor kastats ut från sjukförsäkringen. Den har varit förödande för individen men också helt fel för försäkringen som inte fungerade. Det är 10 000 personer som har kommit in i samma försäkring igen.

Strategi med konkret innehåll

Nu ska också äntligen fas 3 bort, en arbetsmarknadsåtgärd som hållit alldeles för låg kvalitet.

- Fas 3 ska avvecklas och hela arbetsmarknadspolitiken ses över och nu får vi också besked om att man inför en nollvison för dödsolyckor. Och det är inte bara tomt prat utan en strategi med konkret innehåll.

- Detta är otroligt viktigt för det är just de här frågorna vi i LO drev under valrörelsen med målet att det var de här frågorna valrörelsen skulle handla om och att vi skulle få en socialdemokratiskt ledd regering, säger Tobias Baudin.

Viktiga frågor för LO-medlemmarna

Efter valet har LO fortsatt att driva på för att regeringen skulle förverkliga LOs krav.

- Nu får vi leverans. Det visar på att det verkligen lönar sig att jobba med facklig-politisk samverkan. Det har vi just för att det ska gynna LO-medlemmarna och nu blir det väldigt tydligt att det gör det, säger Tobias Baudin.

- Det gör en otrolig skillnad om vi har en moderatledd eller en socialdemokratiskt ledd regering. Det är skillnad om statsministern heter Stefan Löfven eller Fredrik Reinfeldt.

Christina Jonsson