Grattis kvartetten i Tunisien till fredspriset

Internationellt LO Sverige skickar gratulationer till Tunisiska LO som ingår i den nationella dialogkvartett som får Nobels fredspris. De får priset för sin demokratikamp i Tunisien.

LO Sverige gratulerar genom Karl-Petter Thorwaldsson
LO Sverige gratulerar genom Karl-Petter Thorwaldsson Foto: Phil Jamieson

Tunisiska LO ingår i vinnarkvartetten

I Tunisian National Dialogue Quartet ingår fackföreningen Tunisian General Labour Union (UGTT), arbetsgivarorganisationen Tunisian Confederation of Industry, Trade and Handicrafts (UTICA).

Nobelkommitténs motivering till priset

Vinnarna prisas för demokratikamp för arbetet med att införa demokrati i landet efter Jasminrevolutionen i Tunisien 2011.

Kvartetten kom till sommaren 2013 då demokratiprocessen riskerade att bryta samman som en följd av politiska mord och omfattande social oro.
Den etablerade ett alternativ och en fredlig politisk process då landet var på randen till ett inbördeskrig. Den bidrog till att Tunisien på några få år kunde etablera ett konstitutionellt styre med grundlagsfästa rättigheter för hela befolkningen, oberoende av kön, politisk övertygelse och religiös tro.

Christina Jonsson