Kvinnors löner ökar mer – men männen tjänar mest

Kollektivavtal För första gången på nästan tio år ökar kvinnornas löner mer än männens. Det visar Lönerapporten 2017.

Kvinnors löner ökar mer - men männen tjänar mest
Foto: Lars Forsstedt

Kvinnors löner ökade mest 2015-2016

Det har inte hänt sedan 2007-2008.

– Löneskillnaderna mellan män och kvinnor är det mest medeltida vi har i samhället i dag. Det är glädjande att kvinnors löner äntligen ökar mer än männens, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Kvinnors löner ökade mest 2015-2016

Bland kvinnor i arbetaryrken har lönerna ökat med 4,7 procent, jämfört med 4,1 procent bland arbetarmän. Satsningen på undersköterskor i 2016 års avtalsrörelse är en förklaring.

Löneklyftan mellan kvinnor och män består

Men än är klyftan hög: i genomsnitt skiljer det 4 500 kronor mellan män och kvinnor. En man i ett LO-yrke tjänar 3 200 kronor mer än en LO-kvinna.

Kvinnors lön jämfört med mäns 2016

Breda överenskommelser för jämställda löner

LO vill att löneklyftorna ska vara halverade 2028. För att nå målet krävs breda överenskommelser på arbetsmarknaden, där alla 14 LO-förbund driver frågan i sina avtalsförhandlingar. I årets avtalsrörelse ingick ett krav på låglönesatsning för de som tjänar under 24 000 kronor – ett typiskt krav som gör skillnad för kvinnolönerna.

– För den svenska lönebildningens framtid är det viktigt att vi lyckas, säger Torbjörn Johansson.

Mer om Lönerapporten 2017

Lönerapporten 2017 innehåller också statistik om löner för arbetare respektive tjänstemän, lön efter sektor och lönenivåer i olika län.

Du kan ladda ner rapporten i LO Fakta.