LO stödjer SSU:s krav

Arbetsmarknad Unga arbetslösa ska erbjudas insatser från första dagen. SSU har drivit kravet om en 90-dagarsgaranti för unga arbetslösa. Alla unga ska garanteras en utbildning, praktikplats eller ett arbete inom 90 dagar. Vi i LO står bakom det kravet.

Krönika publicerad i Norrländska Socialdemokraten 27 mars 2013

Så är påsken äntligen här och jag ser fram emot en härlig vistelse i Luleå och Norrbotten. Efter helgen beger jag mig raka spåret till Göteborg för att med spänning följa den Socialdemokraternas partikongress.

Tillsammans med partivänner från hela landet kommer de valda ombuden från Norrbotten fatta många viktiga beslut om inriktningen av den socialdemokratiska politiken. En politik som ska lägga grunden för en valseger i september 2014.

Partikongressen måste bli avstampet för den jobbpolitik som Sverige så väl behöver. En politik innehållande många och breda insatser för fler jobb och för att människor ska få möjlighet att rusta sig för de jobb som finns och för de som kommer.

Den aktiva arbetsmarknads- och utbildningspolitiken som den moderatledda alliansrege-ringen under sina dryga sex år har monterat ner måste återupprättas. Det behövs till exempel ett omfattande utbildningslyft med fler platser i arbetsmarknadsutbildning, yrkesutbildning och vuxenutbildning.

I dag är över 420 000 människor arbetslösa i Sverige. Av dem är mer än 150 000 unga. Unga som vill men inte får arbeta.

Jag är övertygad om att partikongressen kommer att fatta beslut som visar att vi socialdemokrater inte accepterar vare sig massarbetslösheten eller att så lite som nu görs för att ge dem som drabbats av arbetslöshet möjlighet att komma tillbaka i arbete. Jag är säker på att partikongressen kommer att markera att vi inte accepterar att så många unga i dag möts av beskedet att de inte behövs eller inte duger.

Här i Norrbotten är mer än 3 200 unga mellan 18 och 24 år registrerade som öppet arbetslösa och sökande i program med aktivitetsstöd. Av dessa får endast 40 delta i arbetsmarknadsutbildning och endast 12 i arbetspraktik! Nästan 1 300 har varit utan arbete i mer än sex månader.

Det duger inte! Att vara ung och arbetslös är bland det värsta som finns. Att inte kunna försörja sig själv och känslan av att inte vara behövd bryter ner självförtroendet och skapar ofrihet.

Det är en framtidsinvestering för de unga och för landet. Jag hoppas nu att Norrbottens kongressombud med flera ställer sig bakom ett förslag som visar på att det finns hopp, framtidstro och en politisk vilja att bekämpa ungdomsarbetslösheten.

Av Tobias Baudin vice ordförande, LO