Valfrihetsivrarna försvarar bara egna intressen

I sin replik klumpar Svenskt Näringsliv och Almega ihop LO och Vänsterpartiet i frågan om vinster i välfärden. Debattekniken känns igen. Det handlar om att förvilla och skrämmas. Men Svenskt Näringsliv och Almega försvarar ett system som en stor majoritet av svenskarna ogillar. Sverige är i ett internationellt perspektiv extremt när vad gäller privatiseringar i välfärden, särskilt inom skolområdet.

Publicerad på aftonbladet.se den 9 april 2014

Svenskt Näringsliv och Almega vill givetvis att privata företag även i fortsättningen ska kunna bedriva välfärdsverksamhet på skattebetalarnas nota och plocka ut stora vinster. Valfrihetsfundamentalismen handlar inte om kvalitet utan om att försvara sina egna intressen.

LO:s förslag går ut på att reglera och förbättra välfärden, inte om att ta bort valfrihet. För ingen kan väl vara nöjd med utvecklingen av välfärden när 140 000 personer går ner i arbetstid för att hand om äldre anhöriga när omsorgen inte räcker till. Att de svenska skolresultaten sjunker som en sten. Eller att barngrupperna ökar på förskolan och fritids med oro hos både föräldrar och personal som följd.

Dessa problem rör såklart både offentlig och privat verksamhet och lösningen stavas i mångt och mycket resurser. Men situationen hjälps inte av att vinstintresset nu också är rådande i stora delar av välfärden. Ett vinstintresse som leder till en extrem jakt på kostnader och lägre personaltäthet samtidigt som pengar plockas ut i andra änden.

Efter valet är det troligen slut med den fria dragningsrätten på skattepengar ur välfärdssektorn. Att detta skrämmer vissa är föga förvånande.

Tobias Baudin, förste vice ordförande LO