LO starkt kritiska till ny sjukförsäkringsutredning

LO:s ordförande Susanna Gideonsson kommenterar förslag om försämrad sjukförsäkring från utredningen Sjukförsäkring i förändring – en utvärdering.

— Regeringen måste snabbt klargöra att de inte tänker gå vidare med utredningens förslag. De innebär en tillbakagång till de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021, säger Susanna Gideonsson.

— Vi minns alla berättelserna om cancersjuka som blev utan ersättning och hur sjukas arbetsförmåga bedömdes mot jobb som inte fanns. Det var en ovärdig modell med outhärdliga mänskliga konsekvenser, säger Susanna Gideonsson.

LO kritiserar också utredningen för att bortse från utvärderingar och analyser av dagens reformerade sjukförsäkring.

— Det är ett stort misstag att ignorera seriösa granskningar. Försäkringskassan har sett att fler sjukskrivna går tillbaka till sin arbetsgivare med dagens regler. Riksrevisionen har en pågående granskning som utredningen väljer att inte vänta in. Det är slarvigt och ignorant mot dessa utredningar att bortse från dessa fakta, säger Susanna Gideonsson.

LO uppmanar regeringen att markera mot förslagen för att inte skapa oro för en försämrad sjukförsäkring.

— Socialförsäkringsminister Anna Tenje hade chansen att på pressträffen avfärda utredarens farliga förslag. Sjuka ska inte tvingas ut i arbete eller fattigdom, säger Susanna Gideonsson.