LOs kunskapssystem

Facket Direkt

Insikter

LOs kunskapssystem är vidareutbildningar för förtroendevalda och kan liknas vid ett smörgåsbord av utbildningar i olika ämnen. Ingången till Kunskapssystemet är Insikter som är en två veckor lång ideologisk och politisk utbildning. Insikter är ofta förkunskapskrav för att gå utbildningar i Kunskapssystemet även om det finns några undantag från den regeln.

Vidareutbildningar för förtroendevalda

Som studieansvarig bör du känna till vilka vidareutbildningar det finns för förtroendevalda i Kunskapssystemet. Här nedan en översikt av de ämnesområden som ingår i Kunskapssystemet och några av de utbildningar som finns inom varje område. I LOs kurskatalog finns en fullständig sammanställning.

Allmänfacklig utbildning
Insikter som är en två veckor lång utbildning i ideologi och politik. Den arrangeras både som externat ute i landet och internat på Runö.

Från och med 2023 kommer en ny huvudrubrik Förtroendemannalinjen att gälla med kurser som ersätter flera av de ovanstående rubrikerna. Rekryteringen till förtroendemannalinjen börjar redan hösten 2022.

Arbetsrätt och förhandling
Arbetsrätt 1, 2 och 3. Kvalificerad förhandlingsteknik

Information och opinion
Informera och agitera. Retorik.

Organisation och ledarskap
Det svåra samtalet. Makt och kön

Politik
Jämlikhetsakademin 1, 2 och 3 samt Vi bygger landet.

Bolagsstyrelse
Fackligt arbete i företagets styrelse och europeiska företagsråd (EWC).